İhracatçı Olmak İsteyenlerin Masrafının Yarısı Devletten

İhracat yapmak isteyen firmalar, pazar araştırmasından yurtdışında kiralamaya, şirket veya marka satın almadan e-ihracat faaliyetlerine birçok alanda yüzde 50-75 oranında destek alabiliyor.

 

 

 

ito w104a

Cari açığı azaltmak ve dış ticaret dengesini iyileştirmek için atılan adımların katkısıyla ihracatçı sayısı 120 bini aştı. İhracat için uygulanan devlet desteklerinde de birçok düzenleme yapıldı. 14 farklı metinle düzenlenen destekler, çerçeve üst kararda toplandı, uygulama için genelgeler yayınlandı. Bu şekilde sadeleşen yeni nesil ihracat destekleri, yüzde 50 veya yüzde 75 olarak uygulanacak. Bu kapsamda İstanbul Ticaret Odası, ‘Devlet Destekleri Semineri’ düzenledi. İTO’daki salonların dolup taştığı seminerde, Ticaret Bakanlığı uzmanları, ihracat destekleri konusunda şirketleri bilgilendirdi.

Seminer, İTO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet DEVELİOĞLU’nun katılımıyla gerçekleşti. DEVELİOĞLU, açılışta yaptığı konuşmada, “2023’te 255 milyar dolarlık ihracat yaptık. Şimdi önümüzde cari açığı bertaraf edecek şekilde, ihracatı daha da ileri taşıma görevi var. Kamu otoritesinin de konuya bu çerçevede bakmasından büyük memnuniyet duyuyoruz. Güncellenen devlet destekleri küçük büyük, ihracat yapan ya da ihracat potansiyelini henüz keşfetmemiş firmalara yol gösteriyor” dedi.

KOBİ ve Kümelenme

Seminerde, Ticaret Bakanlığı’ndan altı konuşmacı sunum yaptı. Bu konuşmacılardan ilki olan İhracat Genel Müdürlüğü Ticaret Uzmanı Emrah ERSOY, seminerde KOBİ ve kümelenme desteklerini anlattı. ERSOY’un sunumunda paylaşılan bilgiye göre, yurt dışı pazar araştırması desteği kapsamında iş görüşmeleri için yapılan ulaşım ve konaklama masraflarına devlet destek veriyor. Bunun için ikili görüşme yapılması gerekiyor. Şirketler, faaliyet başına, masrafın yüzde 50’si oranında destek alabiliyor.  Başvuru, ödeme tarihinden itibaren en fazla 3 ay geçmiş ziyaretler için yapılabiliyor.

ito w104b

Fuarlara Katılım

Seminerde İhracat Genel Müdürlüğü Ticaret Uzmanı Koray BERKSOY da tanıtım ve fuar destekleri konusunda bir sunum yaptı. Firma (ihracatçı) ve işbirliği kuruluşları bazlı destekler olduğunu belirten BERKSOY, yurt dışı ve yurt içi fuarlar için destekler verilebildiğini kaydetti. Sunumda paylaşılan bilgiye göre fuar destekleri, şirketin standının metrekaresine göre veriliyor. Nakliye, ulaşım, fuardaki yer kirası, kurulum masrafları her fuar için ayrı ayrı belirleniyor.

Liste Dışı Fuarlar

Bakanlık listesinde destek kapsamında görünmeyen fuarlar için de başvuru yapılabiliyor. Bir fuara bireysel olarak katılmak isteyen şirketin, en az bir ay önceden bakanlık sitesi üzerinden başvuru yapması gerekiyor. Bu arada bakanlık tarafından belirlenen fuarlarda, organizatör tanıtım desteğine B2B toplantıları da eklendi.

Markalaşma ve Tasarım

Seminerde Ticaret Uzmanı Barış ZEYBEK ise markalaşma ve tasarım desteklerini anlattı. Burada en dikkat çekici desteklerden birinin, birim kira desteği olduğunu belirten ZEYBEK’in paylaştığı bilgiye göre mağaza, depo, ofis/paylaşımlı ofis, sergi/teşhir salonu, ürün teşhir serası, reyon/kiosk, üzerine bina yapılmak üzere kiralanan arsa destek kapsamında. Şirketler, ülke başına 4 yıl ve 25 birim için birim başına 5.5 milyon TL’ye kadar destek alabiliyor. En fazla, ihracatın yarısı kadar destek alınabiliyor.

Reklam ve Dijital Harcamalar

İhracat amacıyla yapılan tanıtım masrafları için de destek veriliyor. TV’den internete, dijital katalogdan hosting giderlerine, afişten bilboardlara kadar onlarca kalemde destek alınabiliyor. Zincir marketlerin raflarına girmek için yapılan listeleme bedeli ödemesi, tadım aktiviteleri, defileler, halkla ilişkiler ajansı ücretleri, dizilere ürün yerleştirme ücretleri, influencer tanıtımları da destek kapsamında. Ayrıca yurt dışında şirket veya marka almak isteyenlere de destek var. 

E-İhracat Faaliyeti

Seminerde e-ihracat desteklerini de Ticaret Uzman Yardımcısı Fatma Gül KURT tanıttı. Dijital pazaryeri tanıtımı, sipariş karşılama hizmeti, e-ihracat tanıtımı, yurt dışı depo kirası, pazara giriş raporları, yurt dışı pazaryerlerine entegrasyon, çevrimiçi mağaza ve hedef ülke e-ticaret paydaşlarından alınan hizmetler, pazaryeri komisyon için destek veriliyor. Desteklere başvurmak için ihracatçı birliğine üye olmak şart.

Hizmet İhracatı

Seminerde Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü Ticaret Uzman Yardımcısı Feyzanur TOKLU da hizmet ihracatına sağlanan devlet yardımları hakkında bir sunum yaptı. Paylaşılan bilgiye göre, bu kapsamda şu başlıklar bulunuyor: Sınır ötesi hizmet ihracatı, yurt dışında ticari varlık, yurt içi hizmet ihracatı, gerçek kişiler tarafından gerçekleştirilen hizmet ihracatı. Bilişim destek programı kapsamında da ihracata hazırlık/kapasite destekleri sağlanıyor.

Emisyon Kriterleri İçin Dönüşüm Uyarısı

Seminerde, Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Karbon Vergisi başlıklı sunumda İhracat Genel Müdürlüğü Ticaret Uzmanı Nejla TUĞRUL, karbondioksit emisyon ölçümü, emisyon ticareti, az emisyonlu üretim için sanayide dönüşüm ve AB döngüsellik mevzuatı hakkında gelişmelere ve risklere dikkat çekti. Buna göre Türkiye, 2030’da sera gazı emisyonlarını, referans senaryoya göre yüzde 41 oranında azaltacağını beyan etti. Toplam emisyonunun yüzde 71’i enerji üretiminden kaynaklanan Türkiye’nin, ulaştırma, imalat sanayi ve enerji üretiminde karbondioksit emisyonunu azaltıcı, çevre dostu dönüşümü gerçekleştirmesi gerekiyor. Bu da özellikle Avrupa’daki ithalatçıların, Türkiye’den mal alımında tercihlerini etkileyecek.

KOBİ’lerin Zayıf Yönleri

Seminerde KOBİ’lerin e-ihracatta başarılı olmasını önleyen problemler şöyle sıralandı: Teslimat süresi, lojistik masrafı, iade süreci, pazarlama maliyeti, tahsilat ve ödeme yöntemleri, uygun paketleme, mevzuat, bilgi eksikliği, yabancı dil bilgisi.

Powered by OrdaSoft!