Yeni Müşteri Trendleri
Piyasalarda rekabetin gün geçtikçe arttığı ortamda tüketicinin kim olduğunu ve nasıl davrandığını analiz etmek gittikçe önem kazanıyor. Bu nedenle firmalar ürünlerini satın alacak potansiyel müşterilerinin kim olacağı konusu üzerine yoğunlaşmalıdır.
Klasik söylemde “müşteri kraldır” fakat yeni yaklaşımda “bir firmada maaşları ödeyen kişi müşteridir.” Satıcılara tavsiyemiz, müşterilerine özel önem göstermeleri ve mümkünse “her bir müşteriye sanki tek müşterisi o’ymuş gibi” davranmalarıdır.
Yeni dönem müşteri, internet vasıtasıyla ve iletişim kanallarındaki gelişmeler aracılığıyla satın alacağı ürünü satıcıdan daha iyi tanımaktadır. Bu nedenle satıcı, ürün konusunda ileri düzeyde bilgi sahibi olmalıdır. Diğer bir deyişle, satıcı ya da satış danışmanı tanımadığı ürünün satışında başarılı olamaz.
Günümüz yaşam koşturmacasında müşterilerimiz çok sınırlı zamana sahipler ve eğer bizim ürünümüze vakit ayırıyorlarsa, süreyi en verimli şekilde değerlendirerek kendimizi ve ürünümüzü ifade edebilmeliyiz. Artan rekabet ortamında tüketiciler her kanaldan sayısız ve çok çeşitli benzer ürün arzıyla karşılaşmakta. Burada kendimize şu soruyu sormalıyız; “Neden benim sattığım ürünü alsın?” Önemli olan satıcının ürünün farklılığını ve benzerlerinden üstünlüğünü ifade edebilme becerisidir.
Göz önünde bulundurulması gereken bir diğer konu, çağımız tüketicisi alışveriş yapmaktan çok çabuk sıkılabiliyor. Önemli olan, satış esnasında müşterimizi olayın içinde tutabilecek faaliyetlerdir. Başka bir deyişle, sıkmadan eğlendirmek de gerekiyor. Ne yaparsak yapalım mutlaka içine eğlence katmaya gayret edelim. Elbette burada satış ortamının rahatlığı, müzik, ortam kokusu gibi faktörleri göz önünde bulunduracağız ve insanların artık daha çok hobi ve kişisel gelişim gibi faktörlere önem verdiğini dikkate alacağız.
Dikkat edilmesi gereken bir diğer konu ise kalite standartlarıdır. Teknolojinin gelişmeyle birlikte tüketicinin kalite standardı ileri düzeyde yükseldi. Artık kimse temel kalite standartlarından ödün vermemektedir. Marka konusuna bakarsak müşteri dünyanın neresine giderse gitsin belirlediği markadan aynı hizmet ve kaliteyi bekliyor. Yani konsept bütünlüğü ve kurumsal kimlik çok önemli.
Sosyal sorumluluk ve çevre konusunda duyarlı tüm markalar sürdürülebilirlik açısından duyarlılıklarını kararlı bir şekilde ürün ve hizmetlerine yansıtmaktadırlar. Bir diğer konu ise, yeni tüketicinin en hassas olduğu ve takip ettiği konuların başında sosyal medya gelmektedir. Rekabette geri kalmamak için sosyal medya çok iyi yönetilmelidir.
Görüldüğü gibi yeniçağ tüketicisiyle ilgili çok fazla değişkeni yönetmek zorundayız. Göz ardı edilmemesi gereken konu, tüketicinin sadakatsiz olduğu ve hatayı affetmeyeceğidir.