Ömer Faruk BAKANER: “Alüminyum Sektörü, 2021 Yılında Yüzünü Dünyaya Dönerek Katma Değerli Ürün Geliştirmeye Odaklanacak”

Alfa Metal CEO’su Ömer Faruk BAKANER ile sektördeki kariyer yolculuğunun izini sürdüğümüz, pandeminin firmanın ve sektörün faaliyet alanlarına yansımaları ile 2021 beklentilerini konuştuğumuz bir röportaj gerçekleştirdik

 

 

 

alfa metal 1a 

Röportajımıza başlarken sizi tanıyabilir miyiz?

1991 yılında doğdum. İstanbul Teknik Üniversitesi ve Newyork State University’de yülsek eğitimimi tamamladım. 2015 yılında Alfa Metal’de tam zamanlı olarak göreve başladım. Zaten küçüklüğümden beri firmamızın testeresinden başlayarak her alanında çalışarak önemli bir deneyim elde etmiştim. Babam beni henüz çocuk yaşlardayken işin içine sokmuştu. Firmamızda bugün ilgilenmediğim hiçbir kısım yok. Üretimden satış ve ihracata, ham madde tedarikinden yurt dışı fuar organizasyonlarına kadar tüm faaliyetlerimizi yönetiyorum.  Firmamızı daha karlı hale getirerek başarılı büyüme oranları yakalayabilmek için tüm departmanlarımızla olağanüstü bir performans sergiliyoruz.

Sektörümüzü temsil eden dernek ve kuruluşlarda aktif görevleriniz var mı?

Bildiğiniz gibi bilginin de bir zekâtı vardır. Babam sadece bir firma temsilcisi olarak değil, bir sektör paydaşı olarak da sektöre faydalı olmayı vazife edinmiş bir iş insanıdır. Öte yandan yardım kuruluşlarında ve STK’lar da aktif rol almaktadır. Ben de babamdan sadece firmamızın faaliyetleri için değil sektörümüz ve ülkemiz için daha verimli olabilmesi adına aktif olmayı öğrendim ve halende öğrenmeye devam ediyorum. Öte yandan firmamız da her geçen gün büyüyor. Sektörümüzde kar marjları hayli düşük olduğu için her işin başında olmak gerekiyor. Dolayısıyla tüm faaliyet alanlarımızı yönetmek hayli bir zamanımı alıyor. İçerisinde bulunduğum koşullarda ne yazık ki babam kadar aktif bir pozisyonda olamıyorum. Ama ileri de ben de onun kadar aktif olmaya çalışacağım.

alfa metal 1dAlüminyum sektörü açısından baktığınızda, pandemi dönemi iş yapış biçimlerini nasıl etkiledi?

İlk 3 ay, dünya ticaretindeki yavaşlama ile ülkemizde de siparişler belirli miktarlarda azaldı. Farklı sektörlerde olduğu gibi işlerimizde tamamen bir durgunluk yaşanmadı. Yüzde 30- 40 oranlarda bir yavaşlama yaşadık. Yılın kalan kısmında, özellikle son 6 ayda alüminyum sektörü, ürün yetiştirememeye başladı. Üstüne üstlük yeni yatırımlar hız kazandı. Ek kapasitelere geçildi. Sektörümüzde hem üretim hem de yatırımlar hız kazandı. Oluşan bu yatırım ikliminin geçici olmadığını görüyoruz. Çünkü sektörümüz; üretimi, hizmeti ve kalitesiyle tedarik konusundaki başarısını dünyaya kanıtladı. Müşterilerimizin memnuniyeti, bu sürecin artarak devam edeceğini gösteriyor. Sektörümüz dünya için önemli bir tedarikçi haline dönüştü. Bizim en büyük avantajımız, esnek hareket gücüne sahip olmamız ve anlık ihtiyaçlara en hızlı şekilde karşılık verebiliyor olmamız. İnşallah bu süreç saman alevi gibi parlayıp sönecek bir durum olmayacak, özellikle Avrupa tarafında kalıcı hale gelecek.

2020 yılına ilişkin değerlendirmenizi, 2021 yılı beklentilerinizi alabilir miyiz?

Pandemiye rağmen 2020 performansımızda memnun edici sonuçlar almayı başardık. Son 6 ay bize, sektörümüzün ufak bir pazar olmadığını gösterdi. Çok daha büyük pazarlara hitap edebildiğimizi sahada tecrübe ettik. Yüzümüzü dünyaya dönerek, yeni pazarlara daha yüksek katma değerli ürünlere yönelmemiz gerektiğini öğrendik. Geleceğe olan inancımızla 2021’de bizi daha verimli bir dönemin beklediğini düşünüyoruz.

2020’de ihracat faaliyetleriniz nasıl bir gelişim gösterdi?

İhracatta 2019’da ekstrüzyon sektöründe birinciydik. Ondan önceki senelerde de sıralamada birinci ve ikinciliği üstlenmiştik. 2020’de sektörümüzde primler çok düştü. Katma değerimiz çok daha az olduğu için bizim ihracat yapmamız çok daha zorlaşıyor. Özellikle yükselen döviz kurunu hesap ettiğimizde, artan nakliye fiyatlarıyla bu sene ihracat koşullarımız hayli çetindi. Çünkü nakliye dolar/ton olarak hesaplandığı için bizde maliyetleri daha da yükseltiyor. Bu nedenle 2020 ihracatı bir miktar geriledi. 2019’da hacimde ciddi miktarlara ulaşmıştık. 2021’de bu rakamın üzerini yakalayarak 2020’nin de açığını kapatmayı hedefliyoruz.

alfa metal 1b

2021 yılında Türkiye’yi ve sektörü ne tür gelişmeler bekliyor?

Şu anda Çin’den gelen konteyner fiyatları 11 bin doları geçti. Nakliye fiyatlarındaki yükseliş nedeniyle Çin’den profillerin Avrupa’ya gitmesi çok zor. Pandemi ilk başta olumsuz gibi gözükse de Türkiye olarak yanı başımızdaki coğrafyalarda yaşanan iç savaşlar nedeniyle biraz daha zorlu koşullar altında kalsak da süreç olumluya doğru ilerliyor. Tüm sektörlerinde gelişmeyi olumlu bir şekilde değerlendireceğine inanıyorum. Yeni dönemde kendi içimizdeki rekabeti artırmak yerine, yüzümüzü dünyaya, yeni pazarlara dönerek ihracat faaliyetlerimizi genişletmemiz gerektiği düşüncesindeyim. Buradan hareketle katma değerli, yüksek kaliteli ürün geliştirilmesine yoğunlaşmamız gerekiyor. Dolayısıyla 2021’in ticari faaliyetlerimize ve sektörümüze yüksek katma değer kazandıracağını söyleyebilirim.

Değerli vaktinizi ayırdığınız için teşekkür ederiz. Son olarak eklemek istediğiniz bir konu var mıdır?

Şahsınız aracılığıyla Win&ARTProje - ALU&Art Dergilerine ilginiz için çok teşekkür ederiz.

Ömer Faruk BAKANER:“Extrusion Sector is to turn its Face towards the World, and focus onto developing Value-added Products in 2021”

We interviewed with Ömer Faruk BAKANER, Alfa Metal’s CEO, regarding the path of his career, reflections

alfa metal 1c

Powered by OrdaSoft!